lørdag 10. oktober 2015

Ikke bare stær på foringsplassen

Da jeg ankom foringsplassen min i dag, kunne jeg se at større fugler en meis hadde vært på besøk. Særlig tydelig var det å se på nøtteposen som var blitt kraftigere behandlet enn hva en spurv kan klare.

Satt i kamuflasjeteltet et par timer, men kun de vanlige artene med meis kom og forsynte seg med mat. Fant derfor ut at jeg ville teste ut min nyinnkjøpte 300 mm linse. En av testene var å benytte en 2x extender og høy ISO for deretter å sjekke kvaliteten på bildet.

Plutselig kommer ei nøtteskrike og plasserte seg i ei furu kun seks til syv meter fra kamuflasjeteltet. Her var det ingen tid å miste, så jeg "fyrte av et skudd" med det oppsettet jeg hadde. Lyden fra kameraet  var nok til å skremme fuglen, men bildet som ble tatt var jeg godt fornøyd med.

Det hører med til historien at nøtteskrika senere kom tilbake, men på et sted som var vanskelig å fotografere fra der jeg oppholdt meg.

Canon EOS 5D Mark III
EF 300mm f/2.8L IS II USM + 2x III
600mm, 1/640sec at f/7.1, ISO 1600

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar