onsdag 10. mai 2017

Ny spettetur til Bjærangen.

For fjerde dag på rad forlot jeg hytta rundt kl 05:00 for å prøve å få bilde av den tretåspetten som for tiden oppholder seg i Bjærangen i Meløy kommune. Bonden som  eier området hvor spetten har opphold seg sier at den er aktive en times tid om morgenen. Å møte opp utpå formiddagen hadde derfor ingen hensikt.

Også i dag var forsøket mislykket. Det eneste vi hørte var småfugler som sang. Helt mislykket var allikevel ikke turen. På vei til Bjærangen oppdaget jeg en havørn som satt på en stein bare 12 - 15 meter fra veien. Med bilen som kamuflasje var det enkelt å fotografere den. Dog var det gråvær, noe som gjør at bildene ikke ble så gode som de kunne blitt. Her er et eksempel:

600mm, 1/800sec at f/5.6, ISO 800

Seiner på dagen ringte den hjelpsomme bonden og fortalte at nå var tretåspetten aktiv. Jeg startet derfor umiddelbart og kjøre de 30 minuttene jeg trengte til Bjærangen. I ettertid er jeg svært fornøyd med resultatet selv om det ble mange turer med bilen.

600mm, 1/640sec at f/6.3, ISO 2000

600mm, 1/400sec at f/5.6, ISO 800

600mm, 1/400sec at f/5.6, ISO 800

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar